İçeriğe geç
Duru Meal
Önceki KayıtSonraki Kayıt
40. MU'MİN / 71-72
Sure Ayet Sayısı: 85
Kitap Sırası: 40
Nüzul Sırası: 60
Nüzul Yeri: MEKKE

O zaman, unklarında guller ve silsileler… hamim içinde sehb olacaklar... sonra da narda secr olacaklar.

Orijinal Metin: Diğer Meal:
اِذِ الْاَغْلَالُ ف۪ٓي اَعْنَاقِهِمْ وَالسَّلَاسِلُۜ يُسْحَبُونَۙ .71
71
izil
Kök: harfKelime: iz

Kelime Anlam:

Şart edatı. Eğer … se/sa; şayet … se/sa.


Kelime Anlam:

"Hem, vakt, yevm, hiyn" gibi kelimelerden sonra ek olarak kullanılır.
Mesela: Hiyne izin: O vakit ki. Yevme izin: O gün ki, kelimelerinde olduğu gibi.
// Mazi fiillerinden evvel "iz" gelirse: İz kuntu muallimen: Muallim olduğum zaman manasına geliyor. (iz) Yazılmasa manası, muallim idim olur. //

aglâlu
Kök: G:LLKelime: aglal

İsim, Eril, Çoğul

Kelime Anlam:

Kelepçe. Suçlunun boynuna veya ayaklarına takılan zincir, pranga.

Kök: harfKelime: fi

Kelime Anlam:

Edat (Harf-i Cer). -da, -de eklerini ve "içinde", "hakkında" kelimelerini karşılar. "İçinde, içine, hakkında, hususunda, üzere, dâir, mütedair, beherine ve herbirine" mânalarına gelir.
Mekâna ve zamana âidiyyeti bildirir.
Ta'lil için, isti'lâ için ve yine harf-i cerr olan "bâ, ilâ, min, maa" harflerinin yerine kullanılır.
Geçen mef'ul ile gelecek fasıl arasında geçer.
Te'kid mânası da vardır.

a'nâkıhim
Kök: A:NK:Kelime: unk

İsim, Eril, Çoğul

Kelime Anlam:

Boyun, gerdanlık, gerdan.

ves
Kök: harfKelime: ve

Kelime Anlam:

Edat (Harf-i Cer). Matuf ve matufun aleyh arasında ortak bir yönü anlatır, sıra bildirmez.

selâsilu
Kök: SLSLKelime:

... veri girişi devam ediyor ...
yushabûne.
Kök: SHBKelime: sehb

Fiil, Edilgen, 3.ncü, Eril, Çoğul, Geniş Zaman

Kök Anlam:

Çekmek. Cezb etmek. Etki altına almak. Srüklemek. Şiddetle yemek ve içmek.



Kelime Anlam:

Çekmek. Cezb etmek. Etki altına almak. Srüklemek. Şiddetle yemek ve içmek.

فِي الْحَم۪يمِ ثُمَّ فِي النَّارِ يُسْجَرُونَۚ .72
72
fîl
Kök: harfKelime: fi

Kelime Anlam:

Edat (Harf-i Cer). -da, -de eklerini ve "içinde", "hakkında" kelimelerini karşılar. "İçinde, içine, hakkında, hususunda, üzere, dâir, mütedair, beherine ve herbirine" mânalarına gelir.
Mekâna ve zamana âidiyyeti bildirir.
Ta'lil için, isti'lâ için ve yine harf-i cerr olan "bâ, ilâ, min, maa" harflerinin yerine kullanılır.
Geçen mef'ul ile gelecek fasıl arasında geçer.
Te'kid mânası da vardır.

hamîmi
Kök: HMMKelime: hamim

İsim, Eril, Tekil

Kelime Anlam:

Çok sıcak ve çok kızgın nesne (bilhassa su). / Çok yüksek enerjili madde yada ışınım. / Yakın hısım, soy sop. / Samimi arkadaş. / Kâmus'ta anlatıldığı üzere "soğuk su" mânâsına da gelir. Bu kelime, iki zıt mânâyı ifade eden kelimelerdendir. Zira soğuk kaynak suyu sıcakta buğulanır.

summe
Kök: harfKelime: summe

Kelime Anlam:

Edat (Harf-i Cer). (sonra) matuf şeyler arasında hem sıra olduğunu, hem de fiillerin meydana gelişi arasında uzun bir surenin bulunduğunu gösterir.

fîn
Kök: harfKelime: fi

Kelime Anlam:

Edat (Harf-i Cer). -da, -de eklerini ve "içinde", "hakkında" kelimelerini karşılar. "İçinde, içine, hakkında, hususunda, üzere, dâir, mütedair, beherine ve herbirine" mânalarına gelir.
Mekâna ve zamana âidiyyeti bildirir.
Ta'lil için, isti'lâ için ve yine harf-i cerr olan "bâ, ilâ, min, maa" harflerinin yerine kullanılır.
Geçen mef'ul ile gelecek fasıl arasında geçer.
Te'kid mânası da vardır.

nâri
Kök: NVRKelime: nar

İsim, Dişil

Kök Anlam:

Elektromanyetik ışıma.
Hayatı ilahi, mana alemden madde aleme enerji olarak geçiş yapar. Maddenin temeli enerjidir. Enerji, madde alemde yayılımını ve maddeleşmesini EM ışıma olarak yapmaktadır.
Enerjiden kaynaklanan ışımanın olumlu kısmına NUR... yakıcı, bozucu ve olumsuz kısmına NAR denir.



Kelime Anlam:

Işıma.
Yansıyan ışık. Aydınlık. Parıltı. Parlaklık. Her çeşit zulmetin zıddı. Işık.
Zulmeti def eden vasıta.
Ateş.
Yakıcı, azab verici her şey.
Bir meyve adı.
El Nur: Işık, kaynak fiili.

yuscerûne.
Kök: SCRKelime:

... veri girişi devam ediyor ...
Arama Kriterleri: (Sure: ) (Ayet: ) (Aranan: ) (Aranan: )
Sure No:
Ayet No:
Etiketlerde Ara:
Mealde Ara:
Sure Listesi

Orijinal Kelimeleri Kelam-ı Kadim Meali; Teolog A.Kadir İmamoğlu tarafından hazırlanmıştır.